پرسش‌های متداول

برای استفاده از این ابزار، دسترسی به اطلاعات کاربری شما ضروری است؛ بنابراین ابتدا باید نام کاربری و رمز خود را وارد نمایید، تا درخواست شما قابل دریافت و اعمال باشد.

اگر عضو نیستید، تنها با ثبت «نام، نام خانوادگی و رایانامه» و انتخاب نام کاربری و رمز بلافاصله عضو خواهید شد.

فهرست
تازه‌های دیوار من
برای مشاهده آخرین مطالب دیوار خود، باید وارد سامانه شوید.

Loading

هم‌افزا چه کمکی به من می‌کند؟

هم‌افزا زیرساخت‌هایی برای فعالیت‌های علمی فراهم می‌کند و همچنین دربردارنده محتواهایی است که به تدریج در حال افزایش هستند.

در سامانه عمومی هم‌افزا می‌توانید خود را معرفی کنید؛ افراد بیشتری را بهتر بشناسید؛ کتابخانه‌ای تخصصی برای خود و استفاده دیگران ایجاد کنید؛ گروه‌های تخصصی شکل‌دهید، از اطلاعات یکپارچه موجود بهره ببرید و ... البته محتوای موجود سامانه عمومی هم‌افزا اکنون در مراحل اولیه است.

هم‌افزا برای کسانی است که می‌خواهند در یک فضای علمی با دیگران در ارتباط باشند و به‌هنگام بمانند؛ فضای علمی، محدود به فضای دانشگاهی نیست؛ همه انسان‌ها در هر سطح علمی و در هر قشری که باشند، نیاز به فضای علمی دارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کاربردهای هم‌افزا این صفحه‌ها را ببینید:

من کجای هم‌افزا هستم؟ اینجا کجاست؟

هم‌افزا ترکیبی از رسانه‌ها، ابزارها و محتواهای متنوع و متعددی است. ترکیب این قابلیت‌های متعدد در یک سامانه، امکانات فوق العاده‌ای فراهم می‌کند اما ممکن است در اوایل پیچیده و تو در تو به نظر برسد!

برای اینکه راه خود را بیابید، به دو چیز نیاز دارید: یکی کسب اطلاع درباره قابلیت‌ها و دومی آگاهی از موقعیت صفحه‌ای که در آن قرار دارید.

برای دریافت اطلاعات درباره قابلیت‌ها و نوع ابزار یا صفحه‌ای که در آن قرار دارید روی آیکن راهنمای اینجا کلیک کنید، تا راهنمای همان جا نمایش داده شود.

برای آگاهی از موقعیت یک صفحه و ارتباط آن با سایر صفحات از دریچه ناوبری، برچسب‌های پایین صفحه و درگاه مربوطه کمک بگیرید.

  • دریچه ناوبری ارتباط بین صفحات بالادستی و پایین دستی را نشان می‌دهد به این صورت که صفحه بالادستی در ستون سمت راست و صفحات زیر مجموعه آن در ستون سمت چپ درج می‌شوند. حال اگر در صفحه‌ای باشید که دریچه ناوبری دلشته باشد، عنوان صفحه در دریچه به صورت پررنگ در آمده و می‌توان سایر صفحات هم سطح و یا پایین دستی آن را مشاهده کرد و بر روی آن‌ها کلیک نمود.
  • برچسب‌ها برای طبقه‌بندی محتواها به کار می‌روند؛ بنابراین برچسب‌هایی که در پایین صفحه قرار دارند، نشان دهنده این هستند که صفحه مورد نظر در طبقه‌ای که با آن برچسب مشخص می‌شود قرار دارد. در جلوی هر برچسب عددی در داخل پرانتز نوشته شده که بیانگر تعداد صفحاتی است که در آن طبقه قرار دارند. با کلیک کردن بر روی برچسب‌هایی که در پایین صفحه درج شده‌اند، ستون برچسب‌ها باز شده و تمامی صفحاتی که در آن طبقه قرار دارند نمایش داده می‌شود.
  • درگاه‌ها صفحاتی هستند که محتواهایی که موضوع مشترکی دارند را به صورت دسته‌بندی شده مرتب می‌کنند. یک محتوا ممکن است تحت پوشش یک یا چند درگاه باشد. بنابراین برای یافتن صفحاتی که محتوای شبیه به صفحه مورد نظر را دارند، می‌توان از درگاه‌ها استفاده نمود. فهرست درگاه‌هایی که شامل صفحه مورد نظر هستند، در دریچه ناوبری نمایش داده می‌شوند. همچنین نام درگاه مربوطه در نوار ناوبری و ستون درگاه‌ها علامت گذاری می‌شوند.

تفاوت دریچه و درگاه چیست؟

دریچه‌ها و درگاه‌ها هر دو روش‌هایی برای ناوبری هستند اما رویکردهای متفاوتی دارند:

  • دریچه ناوبری که در پایین صفحات درج می‌شوند موقعیت یک صفحه را نسبت به سایر صفحات نشان می‌دهد، اما درگاه خود یک صفحه مستقل است که دربردارنده پیوند صفحاتی است که موضوع مشترکی دارند.
  • درگاه موقعیت یک صفحه را از بالا به پایین مشخص می‌کند، اما دریچه موقعیت یک صفحه را از پایین به اطراف (از جایگاه همان صفحه) نشان می‌دهد.

سطح‌بندی کاربران چگونه است؟ من از چه دسترسی‌هایی برخوردار هستم؟

کاربران سامانه عمومی هم‌افزا در 6 دسته قرار می‌گیرند:

  1. سطح 1: کاربرانی که عضو نیستند یا با نام کاربری وارد نشده‌اند. این کاربران به تمامی صفحات دانشنامه، اسناد، و قسمت‌های همگانی بخش اشخاص دسترسی دارند. برخی از ابزارها که نیاز به ثبت اطلاعات کاربر ندارند (مانند چاپ، دریافت فایل، معرفی به دیگران، تماس و ...)نیز فعال هستند.
  2. سطح 2: کاربرانی که عضو هستند و با نام کاربری وارد شده‌اند. این کاربران علاوه بر دسترسی‌های سطح 1، مطالب به اشتراک گذاشته شده را می‌توانند ببیند. همچنین اکثر ابزارها (مانند یادداشت، علامت گذاری، دنبال کردن و ... ) برای آن‌ها فعال است.
  3. سطح 3: کاربرانی که اجازه ایجاد و ویرایش صفحات غیر رسمی را دارند. این کاربران کسانی هستند که گروه‌ها و صفحاتی را برای خودشان ایجاد کرده‌اند یا مجوزی از افراد دارای اختیار کسب کرده‌اند. به عنوان مثال فردی که گروهی را تشکیل می‌دهد، مدیریت آن را نیز به عهده خواهد داشت و می‌تواند در مورد درخواست عضویت دیگران تصمیم‌گیری کند.
  4. سطح 4: کاربرانی که اجازه ایجاد، ویرایش، تنظیم و ارزیابی صفحات رسمی (با استاندارد هم‌افزا ) را بر عهده دارند.
  5. سطح 5: کاربرانی که اجازه طراحی فرم‌ها و فرایندها را دارند.
  6. سطح 6: مدیران سامانه

اگر شما عضو هم‌افزا نباشد، در سطح اول قرار می‌گیرید. با عضویت در سامانه که رایگان بوده و وقت کمی از شما می‌گیرد، از ابزارها و دسترسی‌های بسیار بیشتری برخوردار خواهید بود و در سطح 2 یا 3 (به انتخاب خودتان) قرار می‌گیرید. سطح 4 و 5 ویژه کاربران داوطلبی است که آمادگی‌ها و تخصص‌های لازم را کسب می‌کنند.

شباهت‌ها و تفاوت‌های حلقه با گروه چیست؟

شباهت‌ها و تفاوت‌های حلقه و گروه در جدول زیر بیان شده است.

حلقه گروه
حلقه با محوریت یک فرد شکل می‌گیرد. گروه با محوریت یک موضوع شکل می‌گیرد.
شما افراد را برای قرار دادن در حلقه هایتان انتخاب می‌کنید؛ بدون آنکه تقاضایی از طرف آن‌ها مطرح شده باشد. افراد برایی عضویت در گروه در خواست می‌دهند و اگر عضویت در گروه نیاز به تائید داشته باشد، با تائید مدیر عضو می‌شوند. به‌ عبارت دیگر اگر شما مدیر گروه نباشید، در انتخاب اعضا نقشی ندارید؛ البته می‌توانید گروه را به دیگرام معرفی کنید تا عضو شوند.
با استفاده از حلقه‌ها شما افراد مرتبط با خودتان را دسته‌بندی می‌کنید، افرادی را در دسته همکار، آشنا، دوست دوران تحصیل و ... قرار می‌دهید. البته یک فرد می‌تواند در چند دسته قرار بگیرد. این دسته‌بندی برای تعیین دسترسی افراد به مطالب شما است. در گروه افرادی علاقمند به موضوع گروه عضو می‌شوند تا به تولید و انتشار دانش به صورت گروهی بپردازند. البته شما با عضویت در یک گروه می‌توانید از امکان معرفی مطالب، اشتراک گذاری، درج مطلب در صفحه مطالب گروه و پیام دادن به اعضای گروه استفاده کنید.
ممکن است افرادی شما را در حلقه هایشان قرار داده باشند ولی شما آن‌ها را در حلقه هایتان قرار نداده باشید و بر عکس تمامی اعضای گروه رابطه متقارنی با هم دارند؛ همه عضو هستند.
هر کسی می‌تواند یک فرد را دنبال کند، البته به مطالبی که خاص اعضای حلقه‌های آن فرد باشد (بدون قرار داشتن در حلقه‌ها) دسترسی ندارد. هر کسی می‌تواند یک گروه را دنبال کند، البته به مطالبی که خاص اعضای گروه باشد (بدون عضویت) دسترسی ندارد.
حلقه یکی از ابزارهای مورد استفاده در تنظیم دسترسی‌ها بوده و اعضای حلقه‌های یک کاربر در زبانه روابط صفحه شخص وی نمایش داده می‌شود. گروه یک موضوع مستقل است که دارای صفحات معرفی، مطالب، تصاویر، اسناد، دیوار و ... است.

تفاوت صفحه سازمان با گروه چیست؟

گروه محفلی غیر رسمی برای تبادل اطلاعات و ارتباط بین اعضای آن است. هر چند می‌توان برای واحدهای سازمانی یک یا چند گروه ایجاد کرد و اهداف و مخاطبان گروه متناسب با سازمان باشد، اما این کار یکی از کاربردهای گروه‌ها در شبکه اجتماعی است.

صفحات سازمان‌ها، بستری برای معرفی و ارتباط بین سازمان و مخاطبان است. سازمان‌ها می‌توانند در یک صفحه در سامانه عمومی هم‌افزا برای ارتباط با مخاطبان خودشان داشته باشند، همچنین می‌توانند برای ارتباط بین مخاطبان و همچینن تعامل بین کارکنانشانگروه‌های متعددی ایجاد نمایند.

چگونه صفحه‌هایی را که ایجاد کرده ام پیدا کنم؟

از همه روش‌های ناوبری می‌توانید برای دسترسی به صفحات مورد نظر استفاده کنید، اما برای صفحاتی که خودتان ایجاد کرده‌‌اید، روش دیگری هم وجود دارد:

  1. یا به میزکار خود (در صفحه شخصی) بروید
  2. روی قسمت محتوا کلیک کنید.
  3. روی گزینه صفحه ها کلیک کنید > فهرست صفحه‌ها که به‌ طور پیش فرض براساس صفحات ایجاد شده توسط شما فیلتر شده است، نمایش داده می‌شود.

روش‌ها ناوبری که برای هر صفحه‌ای قابل استفاده است، عبارتند از:

  • در صفحه مورد نظر روی فهرست ابزارهای صفحه (در سمت چپ نوار عنوان) کلیک کنید.> بر روی آیکون چوب الف کلیک کنید > صفحه مورد نظر در فهرست چوب‌های الف (که در نوار ناوبری قرار دارد) درج می‌شود> در مراجعه‌های بعدی از ستون چوب‌های الف که آیکن آن در نوار ناوبری قرار دارد استفاده نمایید.
  • بر روی آیکن برچسب ها در نوار ناوبری کلیک کنید. > برچسب ها (کلید واژه های) صفحه مورد نظر خود را وارد نموده بر روی کلید «برو» کلیک کنید.> از بین فهرست صفحات حاوی برچسب‌ها صفحه مورد نظر خود را پیدا کنید.
  • بر روی آیکن جستجو در نوار ناوبری کلیک کنید. > واژه‌های مرتبط با صفحه مورد نظر خود را وارد نموده بر روی کلید «برو» کلیک کنید.> از بین نتایج جستجو صفحه مورد نظر خود را پیدا کنید.
  • از فهرست صفحه‌ها در قسمت محتوا در میز کار شخصی خود استفاده نمایید.
  • از درگاه‌ها و دریچه‌های ناوبری استفاده کنید

آیا هم‌افزا چیزی بیش از یک نرم‌افزار است؟

هم‌افزا پارادایمی برای مدیریت علم (دانش) است که برای آن نرم‌افزاری نیز طراحی شده است. نرم‌افزار هم‌افزا مانند بخش قابل مشاهده یک کوه یخ است. نرم‌افزار هم‌افزا یک از زیرساخت‌های سامانه دانش هم‌افزا است.

تفاوت هم‌افزا با ویکی پدیا چیست؟

ویکی پدیا یک دانشنامه اینترنتی چندزبانه با محتوای آزاد است که با همکاری افراد داوطلب نوشته می‌شود و مقالات آن می‌تواند توسط هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد، ویرایش گردد. هم‌افزا به لحاظ محدوده قابلیت‌ها فراتر از ویکی پدیا است.

شباهت‌های بخش دانشنامه هم‌افزا با ویکی پدیا عبارتند از:

  1. هر دو مصداق سامانه‌های تولید محتوا توسط کاربران (UGC) هستند به این معنا که امکان مشارکت کاربران در تولید محتوا را فراهم می‌کنند.
  2. در هر دو سامانه نوعی از دانش به صورت سامان یافته ارائه می‌شود.

تفاوت‌های بخش دانشنامه هم‌افزا با ویکی پدیا عبارتند از:

  1. در ویکی پدیا هدف جمع‌آوری دانش است اما در هم‌افزا هدف اصلی یکپارچگی دانش است.
  2. ویکی پدیا توسط هر فردی قابل ویرایش است اما هم‌افزا همکاری کاربران را در سطوح مختلف سازماندهی می‌نماید.
  3. در ویکی پدیا ارائه تحقیق دست اول ممنوع است و باید تنها بر اساس منابع منتشر شده مطالب نقل شوند ولی در هم‌افزا امکان تعریف یک پروژه تحقیقاتی و ارائه نتایج آن وجود دارد.

تفاوت هم‌افزا با پایگاه اسناد چیست؟

پایگاه‌ها اسناد (مقالات، پایان نامه‌ها، کتابخانه و ...) به گردآوری اسناد مختلف و طبقه‌بندی آن‌ها می‌پردازند؛ اما یکپارچگی محتوای اسناد مورد توجه نیست. هر چند در هم‌افزا بخشی برای گردآوری اسناد پیش‌بینی شده و به این لحاظ شبیه یک پایگاه اسناد است اما سه تمایز مهم با پایگاه‌های اسناد دارد:

  1. یکپارچی در نما، ابزارها و حساب کاربری: کاربران در محیطی یکپارچه (در دانشنامه، اسناد، اشخاص، آموزش و ...) قرار می‌گیرند و لازم نیست به سامانه‌های متعددی وارد و خارج شوند.
  2. اسناد با ساختار تقسیم‌بندی یکسان با سایر بخش‌ها مرتب می‌شوند؛ بدین ترتیب به خوبی در کنار هم رده هایشان قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در بخش دانشنامه تمامی اسناد مرتبط با یک موضوع، قابل مشاهده هستند.
  3. اطلاعات یک سند با اطلاعاتی که در سایر بخش‌ها وجود دارد پیوند می‌خورد. به عنوان مثال اگر کتابی توسط فردی پسنده شده باشد، خوانده شده باشد، تصمیمی برای خواندن آن وجود داشته باشد، در دوره‌ای آموزشی تدریس شده باشد و ... در بخش اسناد این اطلاعات نمایش داده شده و قابل ردگیری هستند.

تفاوت هم‌افزا با وبلاگ‌ها چیست؟

وبلاگ‌ها معمولاً به صورت فردی و گاهی نیز گروهی و کمتر به صورت شرکتی (رسمی) اداره می‌شوند. کارکرد اصلی وبلاگ‌ها معمولاً بیان افکار، نظرات، اخبار و ... است. ولی بیشترین استفاده از آن به عنوان یک دفترچه ثبت افکار آنلاین است. وبلاگ‌ها معمولاً ار ابزارهای تعاملی مانند کامنت استفاده می‌کنند.

در بخش اشخاص، هر فرد می‌تواند از صفحه مطالب خود به صورت یک وبلاگ استفاده کند که البته از قابلیت‌های شبکه اجتماعی نیز برخوردار است.

چگونه می‌توانم درمورد هم‌افزا اظهار نظر کنم؟ مثلا موضوع جدیدی یا نکاتی برای کاربر پسند شدن نرم‌افزار پیشنهاد دهم؟

اگر مایلید درباره سامانه هم‌افزا (از پارادایم هم‌افزا گرفته تا نرم‌افزار) اظهار نظر کنید، از ابزار نظر که در نوار پایین همه صفحات وجود دارد استفاده کنید همچنین می‌توانید وارد صفحه سامانه عمومی هم‌افزا شوید و از ابزار نظر در نوار عنوان آن صفحه استفاده نمایید.

اگر ایده‌هایی برای بهبود هم‌افزا و افزودن محتواهای جدید به ذهنتان خطور می‌کند، وارد گروه ایده پردازی درباره هم‌افزا شوید و در آن جا نظرات خود را به بحث بگذارید.

چگونه می‌توانم تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهم؟

چندین روش برای ثبت تجربیات پیش‌بینی شده که از این قرارند:

  1. بیان تجربیات با نوشتن مطلب در صفحه اختصاصی خود و اشتراک گذاری با دیگران
  2. پاسخ به پرسش‌های سایر کاربران. با عضویت در گروه‌ها و یا اعلام آمادگی همکاری در موضوعات بخش دانشنامه و آموزش، حوزه تخصصی شما مشخص می‌شود. پرسش‌هایی مطرح شده در این گروه‌ها و موضوعات در میزکار شما درج می‌شود که می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.
  3. اظهار نظر، بیان ایده و طرح مسائل درباره موضوعات یا حتی قسمتی از متن یک صفحه (از طریق ابزارهای نوار کنار صفحه)
  4. تدوین یک گزارش تخصصی (از طریق ایجاد یک موضوع جدید)

برای نظم دهی به دانش و کاهش مطالب پراکنده، تا حد امکان تلاش کنید که مطالب موجود را اصلاح و تکمیل کنید؛ اما اگر مبحث جدیدی باید مطرح شود، یک موضوع جدید ایجاد نمایید. (از طریق ابزار کنار صفحه برای افرادی که دسترسی دارند.)

چگونه از رویدادهای سامانه با خبر شوم؟

رویدادهای سامانه عمومی هم‌افزا از چندین روش به اطلاع شما می‌رسد:

  • تازه‌ها در صفحه اول وبگاه: در صفحه اول، فهرستی از صفحه‌های جدید و ویرایش شده نمایش داده می‌شود.
  • تازه‌های درگاه‌ها: در هر درگاه، صفحات جدید، ویرایش شده و صفحاتی که بیشتر پسندیده شده، بازدیدشده و دنبال شده نمایش داده می‌شود.
  • افراد برخط: پس از ورود با نام کاربری و رمز عبور خود، فهرستی از افراد درون حلقه‌های شما، هم گروه شما و دنبال شده توسط شما که بر خط باشند در سمت چپ (به جز در صفحه اول وبگاه) نمایش داده می‌شوند.
  • آخرین مطالب دیوار: در هر صفحه‌ای که باشید (به جز صفحات شخصی سایر کاربران)، سه مطلب آخر نوشته شده در دیوار آن صفحه و دیوار خودتان در سمت چپ صفحه درج می‌شود.
  • اعلام‌های دیوار شما: در نوار ناوبری تعداد رویدادهای جدید مربوط به دیوار شما درج می‌شود. با کلیک کردن روی آن، وارد دیوار خودتان می‌شوید.
  • اعلام‌های میزکار شما: در نوار ناوبری تعداد رویدادهای جدید مربوط به میز کار شما درج می‌شود. با کلیک کردن روی آن، وارد میز کار خودتان می‌شوید.
  • برای اطلاع از آخرین خبرهای سامانه، «زبانه مطالب در صفحه سامانه عمومی هم‌افزا » را ببینید؛ البته اخبار این صفحه به‌ طور خودکار در دیوار صفحه شخصی کاربران عضو درج می‌شود.

چگونه می‌توانم به گسترش هم‌افزا کمک کنم؟

در زمینه‌های متعددی می‌توانید همکاری داشته باشید؛ برخی از موارد همکاری عبارتند از:

  • گروه‌هایی که با علاقمندی‌ها و یا توانمندی‌های شما همسو هستند را بیابید؛ آن‌ها را دنبال کنید یا عضوشان شوید؛
  • گروه‌هایی تشکیل دهید و از دیگران بخواهید عضو شوند؛
  • آن‌هایی که عضو هم‌افزا نیستند را به عضویت دعوت کنید؛
  • به تازه واردها برای آشنایی و فعالیت در هم‌افزا کمک کنید؛
  • نظرات و ایده‌های خود درباره هم‌افزا را با ما در میان بگذارید؛
  • و ...

در هر موضوع یا گروهی که مایلید همکاری سازمان‌یافته داشته باشید، روی ابزار همکاری (بر روی نوار عنوان موضوع یا گروه) کلیک کنید و مسئولیت‌هایی که می‌توانید به عهده بگیرید را مشخص نمایید. اگر مایلید در مدیریت و گسترش هم‌افزا همکاری داشته باشید، از طریق ابزار همکاری در صفحه گروه «همکاران هم‌افزا » آمادگی خود را اعلام کنید.


اگر پرسش‌های مورد نظر شما در اینجا مطرح نشده‌اند، از میز راهنما کمک بگیرید.